مجله نشنال جئوگرافیک در سال 2008 چند سری از شماره های خود را به هیولاهای ماقبل تاریخ اختصاص داد. هیولاهای دریایی یکی از این سری مستندها بود که بی تعارف یکی از بی نظیر ترین مستند های ساخته شده توسط این موسسه است. 

مستند هیولاهای دریا، درباره موجودات دریایی است که میلیون ها سال قبل از به وجود آمدن انسان و به طور کلی موجودات حال حاضر دریاها و اقیانوس ها، در آب های دنیا پادشاهی می کردند. نکته جالب درباره این مستند تیم های سازنده آن است. دانشمندان و گروهای مختلفی برای  ساخت آن با هم همکاری کردند. 



در سالی که این مستند ساحته شده، علاوه بر خود مستند کتابی هم برای درک بهتر مستند چاپ شد. این کتاب علاوه بر توضیحات بیشتر درباره جانوارن آبزی، درباره نحوه ساخت مستند نیز توضیحاتی می دهد. از قضا من تو یکی از شهر کتاب ها (شهر کتاب ونک) این کتاب به دستم رسید. کتاب هم خیلی توضیحات خوبی دارد هم خیلی عکس ها و تصاویرسه بعدی که حتما می بایست با دوربین مخصوص خودش که همراه کتاب هست، نگاه کرد.  



این مستند یک سایت کامل و مجزایی دارد که اطلاعات خوب و کاملی درباره این حیوانات می دهد. بخشی از سایت برای معرفی این هیولاهاست که نگاهی به آن می تواند اطلاعات خوبی درباره آنها بدهد. برای دانلود وال پپپرهایی از این حیوانات ترسناک هم می تونید به بخش گالری سایت برید. همچنین با جستجویی در آرشیو مجلات نشنال جئوگرافیکم به شماره ویژه ای رسیدم که دسامبر 2005 با جلد روی  هیولاها چاپ شد که مطالب خیلی جالبی درباره هیولاهای دریا دارد. این مقاله مقدمه ای برای ساخت این مستند بود. برای خواندن این مقاله می تواند به سایت نشنال جئوگرافیک در بخش آرشیو آن بروید. 



معرفی تعدادی از هیولاهای دریا

Godzialla  گودزیلا                                                                                                        

اولین چیزی که آدم با نام گودزیلا به یاد می آورد، فیلم های ژاپنی دوران کودکی است. گودزیلا نام علمی جانور بزرگ دریایست که 135 میلیون سال پیش و بیشتر در آب های آمریکای جنوبی زندگی می کرد. گودزیلاها در اصل به جای داشتن پا، دارای باله هایی شبیه به پارو بودند .سر آنها شبیه دایناسورهای گوشت خوار بود و به خاطر همین در بیشتر فیلم های ژاپنی و بعضا آمریکایی، هیولاها با عنوان گودزیلا شناخته می شدند و کلا از دریا به خشکی می آمدند . در اصل کروکودیل های امروزی بازمانده های این گودزیلاها هستند.


 

Thalassomedon    تالاسومدون                                                                                     

تالاسومدون ها هیولاهایی با گردن های درازی در حدود 6 متر بودند. تالاسومدون ها هیولاهای تند و سریعی نبودند و بیشتر در آب ها پنهان می شدند. نکته جالب درباره  این هیولاها حمل استخوان هایی در شکم خود برای هضم بهتر غذا بود. همچنین آنها دارای چهار باله بودند که هر کدام به اندازه یک انسان بود!. کسانی که دنبال عجایب دنیا باشند حتما اسم هیولای دریاچه نس Loch Ness را شنیدند. در این دریاچه به گفته شاهدان هیولایی دیده شده مه دارای گردن درازی بوده. اگر چه تاکنون هیچ اثری زنده ای از این هیولا دیده نشده ولی تعدادی عکس حضور آن را نشان می دهد. به موجود بودن یا نبودن آن کاری نداریم، ولی این هیولای دریاچه نس از نسل های باقی مانده تالاسومدون هاست.


 

 

Tylosaurus تیلوسوروس

تیلوسوروس ها پدر جد مارمولک های امروزی بوده اند. اندازه ای بزرگ و غول پیکر که آب ها پادشاهی می کردند.بیشتر این هیولاها در دوران کرتاسه زندگی می کردند.



 Tusoteuthis توسوتئوتیس

توسوتئوتیس ها اجداد اختاپوس های امروزی بودند که طولی در حدود 6 تا 11 متر داشتند. بدلیل نداشتن استخوان بندی در این هیولاها، آثاری که از آنها به دست آمده تنها بخش هایی از قسمت های سخت این حیوانات می باشد که بیشتر حالت صدف مانندی بوده. نحوه حرکت آنها نیز در آب همانند اختاپوس های امروزی با وارد آوردن  فشار آب از پست خود بوده و برای دفاع از خودش هم از ماده سیاه رنگی که اختاپوس ها نیز استفاده می کنند، بهره می جسته است.


Cretoxyrhina کرتوکسیرینا

کرتوکسیریناها هیولاهای آشنایی هستند که امروزه نیز می توان آنها را هیولاهای دریا دانست: کوسه ها. کوسه هایی که در 82 تا 100 میلیون سال پیش در دوره کرتاسه در بیشتر آب های دنیا زندگی می کردند. اگر چه اجداد کوسه های امروزی در آب ها رقیبان سرسختی داشتند، اما پسران آنها در این دوره لرزه بر اندام همه موجودات می اندازند. این کوسه ها در حدود 250 دندان داشته اند.