در ماه می ٢٠١٢ یکی از ٤ نسخه اصلی تابلوی معروف "جیغ" اثر نقاش معروف ادوراد مونش (١٩٤٤-١٨٦٣) با قیمت ١٢٠ میلیون دلار به فروش رسید و توسط موزه هنرهای معاصر نیویورک خریده شد. این چهار تابلو در طی سال های ١٨٩٣ تا ١٩١٠  کشیده شده و در هنر نماد تشویش و دلهره و تعریض می باشد. خود مونش این چهار نقاشی را جیغ طبیعت Der Schrei der نام گذاری کرد . اما جالب است که بدانید نسخه اصل و البته طبیعی!!! این تابلو را می توان با قیمت بسیار کمتر و حتی رایگان تهیه کرد. 


به تازگی بر اساس خبری که از دانشگاه اسلو در نروژ محل تولد مونش اعلام شد، یک آلمانی ناشناس سنگی را به این دانشگاه داده است که تصویری بسیار شبیه  به تابلوی مونش دارد. چیزی که این سنگ را عجیب می کند، شباهت بسیار آن به خود تابلو است. جنس این سنگ گچ است که بخش هایی از آن برنگ سیاه درآمده و سنگ را بسیار شبیه تابلوی جیغ کرده است. 



اما موضوع مهم این است که از کجا می توان رابطه ای بین این سنگ و مونش و تابلوی جیغ ایجاد کرد. اولین نکته ای که می توان به آن اشاه کرد وجود سنگ در آلمان جایی که مونش مدتی در آنجا بوده و در متنی درباره کشیدن تابلوی جیغ به سنگ اشاره می کند: " این سنگ، این فشار فکری که مرا شب و روز رنج می دهد ..." . بر اساس همین نوشته توسط مونش برای دهه ها محققین در پی سنگی بودند که الهام بخش یکی از معروفترین نقاشی های جهان شد. آنها این سنگ را جیغ آغازین Primeval Scream یا به آلمانی der Urschrei گذاشتند. 

سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که ارزش خود این سنگ چقدر است؟ و یا آیا واقعا این سنگ طبیعی است یا اینکه توسط خود ادوارد مونش و یا هر کس دیگری بر روی سنگ نقش بسته است؟ و در آخر اینکه در صورتی که این سنگ قبل از ادوارد مونش توسط انسان های اولیه ایجاد شده است، چرا و به چه دلیل آن انسان اولیه چنین چهره هولناک را بر روی سنگ کشیده اند؟؟ 


منبع:

 Andrew Howley, newswatch.nationalgeographic.com,  Webster Encyclopedia, volume 6, 2006, p 76, wikipedia