اگر تاکنون به دکتربرای انجام آزمایش مراجعه کرده باشید ( که حتما مراجعه کرده اید!) ، دکتر از شما تقاضای خون و یا به صورت محترمانه آزمایش ادرار و ... خواسته است. اما شاید تا مدتی دیگر برای آزمایش  از شما تقاضای آسان تری مثل نفس کشیدن  شود!!. 

بر اساس تحقیقات صورت گرفته در زوریخ ، با انجام یک سری آزمایشات بر روی تنفس فرد، می توان به بیماری او پی برد. آنها نام این یافته را " اثر تنفس" گذاشته اند. در این تحقیق محققین با استفاده از تکنیکی به نام طیف سنج جرمی می توانند تمامی مولکول های موجود در تنفس را تحلیل کنند.  با آزمایش  های صورت گرفته بر روی ١١ نفر، مواد شیمیایی موجود در تنفس آنها مورد بررسی قرار گرفته که نتایج تمامی آزمایش ها عالی بوده به گونه ای که در طی روز هیچ تغییری نکرد. 


این یافته ها حاکی از این نیستند که می توان بیماری افراد را به سادگی کشف کرد. محقیقن اعتقاد دارند که باید آزمایش های بیشتری را در این زمینه انجام دهند و برای بار اول می خواهند برروی امراض شش تمرکز کنند زیرا این بیماری بیشتر به تنفش مربوط می شود. 


همچنین استفاده از طیف سنج جرمی بسیار گران و هزینه بر است و باید روش هایی جهت کاهش و توسعه آنها ایجاد داد. تمامی این تحقیقات نشان می دهد که در آینده در صورت امکان پذیر بودن چنین آزمایشی، جواب آزمایش تنها چند ثانیه بعد و فقط با تنفس بدست می آید. این همان اثر تنفسی است. 


منبع: +