گاهی در طبیعت رخدادهایی اتقاق می افتد که باور کردنشان خیلی دشوارست. کره زمین و به ویژه در زیر پوسته ی سنگی آن، یکی از مکان هایی است که طبیعت می تواند دست به عجایبی بزند که هر کسی را متعحب کند. غارهای کریستالی عظیمی که در میکزیک دز سال 2000 کشف شدند از این دسته عجایب است. واقعا دیدن این غار یکی از کارهایی است که تحمل سختی های آن، ارزشش را دارد. غاری که به دلیل گرمای طاقت فرسای آن تنها می توان 30 دقیقه در آن تاب آورد و بدلیل رطوبت وحشتناک آن بدون ابزار مناسب، نمی توان بیش از 5 دقیقه نفس کشید. ولی با این وجود این غار شاهکاری است که مستند بازگشت به غار عظیم کریستای (Return to the Giant Crystal Cave) ساخته موسسه دوست داشتنی نشنال جئوگرافیک با ما تقسیم می کند. 


غار کریستالی برمودا


 در دنیا غارهای کریستالی متعددی وجود دارد که هر یک ویژگی های مختص به خودشان را دارند.یکی از آنها، غار کریستالی برمودا است در سال 1905 توسط کارل گیبونز (Carl Gibbons) و ادگار هولیس (Edgar Hollis)، دو پسر بچه 12 ساله که مشغول پیدا کردن توپ راگبی گم شده خودشان بودند، کشف شد. غار کریستالی کنتاکی با عنوان کاملتر پارک ملی غارهای ماموت در ایالات متحده، طویلترین (نه بزرگترین: بزرگترین غار دنیا در ویتنام کشف شده است که به زودی مطالب جالبی درباره آن خواهم نوشت.) سیستم غاری شناخته شده در جهان با طولی در حدود 630 کیلومتر است. این غاری بوده است که بازمانده های انسان های نخستین شش هزار ساله در آن کشف گردیده. 

غار ماموت: طویلترین (630 کیلومتر) غار شناخته شده جهان


یکی دیگر از غارهای کریستالی دنیا در ایالت اوهایو در آمریکا قرار دارد که در سال 1897 کشف شد. کریستال ای این غار از جنس آهک هستند. همچنین غار کریستالی پنسلوانیا [اینجا] از دیگر غارهای کریستالی از جنس کلسیت است که دارای قدمتی 500 هزارساله در در عمق 47 متری زمین می باشند. 


غار کریستالی پنسلوانیا


دو غار کریستالی دیگر نیز در دنیا وجود دارد که یکی غار کریستالی در پارک ملی سکوی یا (Sequoia National Park) در ایالت کالیفرنیاست و یکی هم غار کریستالی ویسکونسین (Wisconsin) [اینجا] کشف شده در سال 1881 است. 


غار کریستالی Sequoia 



غار کریستالی معدن ناسیا: غار یا کاخ هایی از کریستال


غارهای کریستالی معدن نانسیا، مجموعه غارهایی است که در سال 2000 در حین حفاری های معدن کاران در معدنی واقع در ناسیا (Nacia) در مکزیک کشف شد. این غار در سیصد متری عمق زمین قرار گرفته است و کریستال های آن عمدتا از جنس سلانیت (سنگ گچ با فرمول  CaSO4·2 H2O) است. کریستال های این غار به اندازه ای است که بزرگترین آن طولی برابر با 11 متر دارد. دمای داخلی این غار به اندازه وحشتنالی به 58 درجه سانتی گراد می رسد و رطوبت آن نیز بین 90 تا 99 درصد است. رطوبتی باور نکردنی که رفتن درون این غار را بدون لباس های مخصوص ناممکن کرده است. 



دریافت مقاله اصلی ( نوامبر 2008)
سایز فایل:2.17 مگابایت