زندگی دختری که بعد از 17 سال کشف شد. دختری که برای همیشه در عکسی جاودانه شد و به نماد دختران افغانستان تبدیل گشت. گرفتن عکس از این دختر برای عکاس آن تنها چند ثانیه طول کشید اما برای پیدا کردن صاحب عکس چند سال وقت گذاشته شد. این مستند درباره این عکس است که چطور گرفته شد و چطور عکاس آن توانست صاحب عکس خود را بعد از 17 سال پیدا کند. 



این عکس تصویر دختری است که در سال 1984 توسط استیو مک کری در یکی از کمپهای پناهندگان افغانی در پاکستان گرفته شد و در شماره ژوئن  1985 مجله نشنال جئوگرافیک به چاپ رسید. درباره این عکس و نحوه گرفتن آن قبلا مطالبی نوشتم که در بخش عکاسی می توانید آن را بخوانید [اینجا]. 

این دختر که در هنگام گرفتن عکس حدود 13 سال سن داشت در حال حضر بیش از 30 سال سن دارد. داستان زندگی او که در مستند به خوبی نشان داده شده است، داستان سختی هایی است که او در سالهای زندگی خود کشیده است. رنج هایی که در چهره او کاملا پیداست. 

درمستند مک کری با جستجوهای خود به زنی در افغانستان می رسد که ادعا می کند صاحب آن عکس است که با بررسی های صورت گرفته توسط سازمانی در آمریکا (وابسته به FBI) متوجه می شوند که ادعاهای این زن کاملا نابجاست. پس از مدتی زنی در یکی از روستاهای افغانستان به نام تورا بورا پیدا می شود که تمامی نشانه های عکس را دارد. زنی به نام شربت گولا. زنی که با بررسی های صورت گرفته به ویژه بر روی چشم های او، همان دختر صاحب عکسی است که برای همیشه چهره دختر افغان در آن نقش بسته است.  

این مستند واقعا ارزش دیدن را دارد و به همه دوستاران عکاسی و مستند و به ویژه دوستاران نشنال جئوگرافیک، پیشنهاد دیدن این مستند با عنوان در جستجوی دختر افغان The Search for Afghan Girl را می کنم. 


بیشتر یدانید: چگونه این عکس گرفته شد؟