حتما درباره موسسه نشنال جئوگرافیک زیاد شنیده اید. موسسه ای که یکی از بزرگترین موسسات علمی و پژوهشی در دنیاست و فعالیت های بسیاری در زمینه های مختلف محیط زیست به ویژه در شناخت طبیعت و اسرار آن انجام داده است. از سال تاسیس آن یعنی از ژانویه سال 1888 تا هم اکنون 124 سال است که این موسسه به کار خود ادامه می دهد و 124 سال است که ماهنامه بی نظیر خود را به 25 زبان دنیا چاپ می کند. مجله ای که روزگاری گراهام بل مشهور- مخترع تلفن، سردبیر آن بوده است. 


موسسه نشنال جئوگرافیک برای اولین بار در 13 ژانویه سال 1888 توسط 33 تن از جغرافیدانان، دانشمندان و افراد با نفوذ شهر واشنگتن دی سی در کلوب کوزموس Cosmos Club با شعار " اقتضاء ایجاد هیئتی برای افزایش و اشاعه دانش جغرافیایی" شروع به کار کرد. افراد اولیه نشنال جئوگرافیک همگی دارای زمینه های کاری مختلفی بودند. از دانشمند و جغرافی دان و زمین شناس و هواشناس تا نقشه کش و بانکدار و قاضی و حتی نظامی ها. اما چیزی که همه آنها را با یکدیگر متحد می ساخت، علاقه بسیار زیاد آنها به علم و دانش و پژوهش های میدانی در زمینه اسرار طبیعت بود. هر ساله همگی آنها بعد از یک سال در پاییز دور هم در کلوب کوزموس جمع می شدند و آخرین یافته های علمی و پژوهشی خود را برای همدیگر تشریح می کردند. از میان این افراد می توان به وزلی پاول Wesley Powell کاشف گراند کانیون مشهور در آمریکا و آدولفوس دبلیو گریلی Adolphus W. Greely ،سیاح نامی قطب که داستان جالب ولی غم انگیز جستجوهای او بسیار شنیدنی است. 


اولین رئیس رسمی نشنال جئوگرافیک، گاردینر گرین هابرد Gardiner Greene Hubbard  بانکدار بود. اگر چه هابرد دانشمند یا پژوهشگر نبود، ولی علاقه وحشتناکی به علم و طبیعت داشت. علاقه او به حدی بود که هزینه های مالی داماد خود یعنی الکساندر گراهام بل- مخترع تلفن در سال 1875 را تامین کرد. سال تاسیس نشنال جئوگرافیک، سال موفقیت ها و اختراعات مهمی بود که دنیا را برای همیشه تحت تاثیر قرار داد. از اختراع کینوسکوپ (دوربین های اولیه) در سال 1888 توسط توماس ادیسون بگیرید تا اختراع فیلم های سیاه و سفید برای دوربین های عکاسی توسط جورج ایستمن. همه آنها دست در دست هم داد که نشنال جئوگرافیک فعالیت به گونه ای آغاز کند که برای بیش از صد سال دید ما را نسبت به بسیاری از پدیده های دنیا تغییر دهد. دنیایی که ناشناخته های آن بسیار بیشتر از شناخته های آن است.



اولین شماره نشنال جئوگرافیک


اولین شماره رسمی مجله نشنال جئوگرافیک در اکتبر سال 1888 چاپ شد. این مجله با قیمت 30 سنت برای 195 نفر از اعضای موسسه ارسال گشت. این شماره و شماره های اولیه عملا بیشتر تنها برای بیان گزارشات پژوهشگران مجله از کاوش های خود بود. از جمله می توان به کاوش های رولد آموندسن  Ronald Amundsen به قطب جنوب اشاره کرد. اولین شماره ای از نشنال جئوگرافیک که دارای عکس رنگی بود در سال 1889 چاپ شد.